PRACA ORYGINALNA
Wpływ rozwoju infrastruktury drogowej na historyczne układy urbanistyczne małych miejscowości i "miast zdegradowanych".Analiza i ocena problemu na wybranych przykładach Mazowsza.
Więcej
Ukryj
1
Politechnika Warszawska, Wydział Architektury, Zakład Architektury Polskiej.
Data publikacji: 14-03-2024
Architektura, Urbanistyka, Architektura Wnętrz 2022;11
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Od ponad stulecia trwa proces niwelacji dysproporcji w sieci połączeń drogowych po-między terenami kraju, które przez ponad 120 lat znajdowały się pod trzema zaborami i rozwijały się w różnym tempie. W wyniku przeprowadzonych w XX i XXI w. prac mo-dernizacyjnych istniejących dróg lub wytyczenia nowych tras niejednokrotnie modyfikacji ulegały układy przestrzenne, zarówno dużych aglomeracji, jak i mniejszych miejscowości oraz wsi o tradycji miejskich. W przypadku tych ostatnich jakiekolwiek ingerencje mogły mieć znaczący wpływ na całą strukturę osady. W niniejszym tekście przedstawiono autor-ską systematykę i ocenę wpływu rozbudowy sieci dróg krajowych na historyczne układy urbanistyczne małych miejscowości i tzw. „miast zdegradowanych” z terenu Mazowsza Wschodniego i Południowego. Zaproponowana systematyka została oparta na analizie
20 miast, z których dokładniej w tekście omówione zostały cztery. Na podstawie wybra-nych przykładów przedstawiono różne skale bezpośredniej ingerencji w historyczną struk-turę miejscowości oraz ich konsekwencje.