PRACA ORYGINALNA
Działania mające kształtować przestrzeń miasta Poznania w odniesieniu do miejsc parkingowych i wpływ na zachowania komunikacyjne ich użytkowników.
Więcej
Ukryj
1
Politechnika Poznańska, Politechnika Poznańska, Wydział Architektury, Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
2
Słuchacz studiów podyplomowych Politechniki Poznańskiej „Planowanie przestrzenne – skala miasta i regionu” w roku akademickim 2022/23.
Data publikacji: 14-03-2024
Architektura, Urbanistyka, Architektura Wnętrz 2023;15 Wydanie Specjalne
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Poznań jako ważny ośrodek miejski jest atrakcyjny dla nowych mieszkańców, oferując możliwości nau-ki, rozwoju i znalezienia satysfakcjonującej pracy. Jednak znacząca liczba przyjeżdzających osób wybiera obrzeża miasta lub sąsiednie gminy jako miejsce zamieszkania, realizując marzenie
o domu z własnym ogrodem. Komfort posiadania domu za miastem wiąże się jednak z koniecznością pokonywania dłuższych dystansów do szkoły czy pracy, poświęcając przy tym sporą ilość czasu i energii. Dobowe ruchy migracyjne pomiędzy miastem a gminami sąsiadującymi przy znaczącym udziale indywidu-alnego transportu samochodowego powodują duże zatłoczenie i ograniczenie dostępności stanowisk posto-jowych. Celem artykułu jest ocena skuteczności polityki parkingowej miasta oraz dokumentów programowych, ustalających kierunki rozwoju czy ewolucji miasta w odniesieniu do miejsc parkingowych. W treści wskazano powody zatłoczenia Poznania, scharakteryzowano podstawowe działania, które mają na celu uwolnienie obleganych miejsc postojowych w centrum, oraz dokonano analizy badania ankietowego użyt-kowników samochodów osobowych korzystających z przestrzeni miejskiej, które ma na celu wskazanie czy założenia programowe kształtują zachowania komunikacyjne kierowców.