Przedmiotem przedstawionych w artykule badań jest metoda kształtowania przestrzeni nazywana tutaj improwizacją architektoniczną . W takim podejściu do projektowania kluczową rolę odgrywa tzw. intuicja ekspercka. Jest ona tutaj rozumiana jako forma pamiętania wzorców uprzednio zinternalizowanych i manipulowania nimi w celu znalezienia
w szybki sposób efektywnego i innowacyjnego rozwiązania.
Wielodziedzinowy przegląd literatury w zakresie psychologii, nauk kognitywnych, ekonomii, teorii architektury i estetyki oraz badania interpretacyjno-historyczne wraz z argumentacją logiczną umożliwiły konceptualizację znaczenia intuicji w procesie improwizacji architektonicznej.
REFERENCJE(43)
1.
Ackhoff R.L., 1961, Systems, Organizations and Interdisciplinary Research, in: Systems: Research and Design, ed. D.P. Eckman, John Wiley & Sons, New York.
Alterhaug B., 2016, Improvisation. Creativity, Action and Interaction, in: Creativity: Technology and Music, ed. H. Braun, Peter Lang, Frankfurt am Main, pp. 134-168.
Braun H.-J., 2016, Creative Process in Technology, Music and the Arts. Chances and Limitations of Cognitive Science Approaches, in: Creativity: Technology and Music, ed. H. Braun, Peter Lang, Frankfunt am Main, pp. 89-130.
Cobb L., 2010 (1980), Estimation Theory for the Cusp Catastrophe Model. Revised Edition, in: Proceedings of the American Statistical Association, Section on Survey Research Methods, American Statistical Assoc.,Washington, pp. 772-776.
McCrae R.R., 1987, Creativity, Divergent Thinking, and Openness to Experience, „Journal of Personality and Social Psychology”, vol. 52, no. 6, pp. 1258-1265.
Ripley C., 2007, Introduction, in: In the place of sound: Architecture, Music, Acoustics, eds. C. Ripley, M. Polo, A. Wrigglesworth, Cambridge Scholars Publishing, Newcastle, UK.
Ripley C., Polo M. & Wrigglesworth A. (eds.), 2007, In the Place of Sound. Architecture | Music | Acoustics, Cambridge Scholars Publishing, Newcastle, UK.
Rumież A., 2013, Improwizacja jako sugestywna metoda twórcza w architekturze, w: Definiowanie przestrzeni architektonicznej. Zapis przestrzeni architektonicznej, t. 2, red. M. Misiągiewicz, D. Kozłowski, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków.
Rumież A., 2014, Improvisation as a viable strategy for architectural composition. Control, chance and choice in contemporary creativity, „International Journal of Arts & Sciences”, 07 (02), pp. 373-380.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.