PL EN
PRACA ORYGINALNA
Ekologiczne rozwiązania typu smart w mieście (etap II)
 
 
Więcej
Ukryj
1
Politechnika Poznańska, Wydział Architektury, Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
 
 
Architektura, Urbanistyka, Architektura Wnętrz 2021;5:29-39
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Współczesne miasta stawiają czoła różnym problemom, które częściowo wynikają również ze zmian struktury potrzeb mieszkańców. Odpowiedzią na niektóre z nich ma być idea tzw. miast inteligentnych dotycząca ich rozwoju w różnych obszarach związanych z funkcjonowaniem terenów zurbanizowanych. Jednym z ważniejszych systemów w miastach jest transport. Zapewnia on ich funkcjonowanie, dlatego nie jest możliwe całkowite jego wyeliminowanie, stąd też rozważania nad regeneracyjnym dla środowiska miejskiego wpływem wprowadzenia inteligentnych technologii do systemu transportowego. Przedstawiony zestaw publikacji zawiera techniczne rozwiązania, zarówno te dotyczące przestrzeni miejskich, jak i inteligentnych rozwiązań dla miast w przyszłości. To właśnie dostosowanie do użytkowników zależy od szczegółów związanych z implementacją partykularnych technologii lub innych rozwiązań. Zaprezentowany cykl opracowań przedstawia kwestie bezpośrednio związane z transportem inteligentnym, a także z potencjałem, jaki może przysłużyć się nowoczes- nej, proekologicznej urbanistyce.
REFERENCJE (14)
1.
Azkuna I. (red.), 2012, “Smart Cities Study”. International study on the situation of ICT, innovation and Knowledge in cities, report prepared by The Committee of Digital and Knowledge-based Cities of UCLG, Bilbao.
 
2.
Banach M., 2018, Od inteligentnego transportu do inteligentnych miast, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
 
3.
Banach M., 2019, Use of Intelligent hybrid solutions in sustainable public transportation system for the net of small cities, „Zarządzanie Publiczne (Public Management)”, no. 3.
 
4.
Benevolo C., Dameri R.P., D’Auria B., 2016, Smart Mobility in Smart City, in: Empowering Organizations. Enabling Platforms and Artefacts, eds. T. Torre, A.M. Braccini, R. Spinelli, Springer, Cham, pp. 13-28.
 
5.
BTK (Bus – Tramwaj – Kolej), 2018, System w Poznaniu, http://bustramwajkolej.pl/ [dostęp: 20.11.2018].
 
6.
Europejska Rada Urbanistów, 2003, Nowa Karta Ateńska: wizja miast XXI wieku, Lizbona, http://eco21.pl/nowa-karta-ate... [dostęp: 08.09.2017].
 
7.
Gehl J., 2012, Miasta dla ludzi, Wydawnictwo RAM, Kraków, s. 212-227.
 
8.
Gotlib D., Olszewski R. (red.), 2016, Smart City: informacja przestrzenna w zarządzaniu inteligentnym miastem, PWN, Warszawa.
 
9.
ISO 37120, 2017, ISO 37120. Briefing note. The first ISO international standard on city indicators, https://www.iso.org/files/live... [dostęp: 02.11.2017].
 
10.
MOD, 2016, Mobility on Demand (MOD) Sandbox Program, U.S. Federal Transit Administration, https://www.transit.dot.gov/re... [dostęp: 02.11.2017].
 
11.
Spot Mairie, 2019, http://www.nicecotedazur.org/l... [dostęp: 15.05.2019].
 
12.
Stangel M., 2013, Kształtowanie współczesnych obszarów miejskich w kontekście zrównoważonego rozwoju, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice.
 
13.
Szymańska D., Grzelak-Kostulska E., 2005, Małe miasta w Polsce – zmiany ludnościowe i funkcjonalne w drugiej połowie XX w., s. 61-64, https://repozytorium.umk.pl/bi... [dostęp: 20.11.2018].
 
14.
Wałkuska K., 2003, Problemy zrównoważonego rozwoju małych miast na przykładzie miasta Wizna, w: Małe miasta. Przestrzenie, red. M. Zemło, Stowarzyszenie Collegium Suprasliense Publ., Supraśl, s. 215-236.
 
ISSN:2658-2619
Journals System - logo
Scroll to top