PRACA ORYGINALNA
3:1 – czyli o prawdziwym i pozornym usuwaniu arterii ze śródmieść
Więcej
Ukryj
1
Politechnika Łódzka, Instytut Architektury i Urbanistyki.
Data publikacji: 14-03-2024
Architektura, Urbanistyka, Architektura Wnętrz 2022;11
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Usuwanie ruchu kołowego z głównych ulic w centrach miast zapoczątkowano już
w okresie międzywojennym, jednak dotyczyło to ulic o charakterze handlowym, gdzie konflikt z pieszymi był najostrzejszy. W XXI w. przyszła pora na obciążone trasy przeci-nające śródmieścia, które były szczególnym źródłem zanieczyszczeń środowiska i stano-wiły poważną barierę przestrzenną. W niniejszym artykule zestawiono cztery przypadki takich działań. Trzy z nich polegały na usunięciu arterii z sieci drogowej – całkowitym lub z pozostawieniem możliwości przejazdu dla niewielkiego ruchu. Takie zmniejszenie prze-pustowości układu nazwiemy „prawdziwym” usunięciem arterii. Przypadki te są różne: obejmują działanie głównie na poziomie innego urządzenia posadzki urbanistycznej (Bruksela, Blvd. Anspach) albo też działania złożone, polegające na wypełnieniu dawnego pasa drogowego nową strukturą miejską (Ulm, Neue Straße oraz Odense, Thrigesgade). Przypadek Odense dodatkowo wyróżnia powiązanie inwestycji z budową linii tramwajowej. Czwartym przypadkiem jest Trasa W-Z w Łodzi, gdzie gros ruchu przeniesiono na poziom -1, uzyskując jednak tylko częściową poprawę przestrzeni publicznej bez zmniejszenia przepustowości układu. To przypadek usunięcia „pozornego”. Najważniejsze wnio-ski to: 1) usunięcie arterii tranzytowej może powodować powstanie obszaru ograniczonej penetracji samochodem o średnicy nawet 2 km oraz 2) pozostawienie możliwości przejazdu o bardzo małej przepustowości nie musi powodować trudności środowiskowych i ru-chowych
w postaci kongestii.