PL EN
PRACA ORYGINALNA
Strefy kompozycyjne formy architektonicznej. Prace Koła Naukowego [phi]
 
Więcej
Ukryj
1
Poznań University of Technology, Faculty of Architecture
 
 
Architektura, Urbanistyka, Architektura Wnętrz 2021;7:197-224
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Ewolucja dostosowała budowę oka do życiowych potrzeb. Efektem tej adaptacji jest strefowa struktura pola widzenia. Strefy są niezależnymi kanałami informacji. Obserwo-wane formy są już na siatkówce oka automatycznie, w procesach podświadomych, roz-kładane na części. Harmonia muzyczna wyłania się z akustycznego chaosu dzięki współbrzmiącym ze sobą wysokościom dźwięków. W podobny sposób z chaosu wizualnego wyłania się forma architektoniczna. Harmonia wizualna polega na odpowiednich wielkościach części zestro-jonych ze sobą. O tej harmonii informują nas wprost naturalne strefy siatkówki oka. Mieszczą one w sobie miarę wizualnego konsonansu. W akcie percepcji strefy siatkówki wypełniają się przez odpowiadające im części harmonijnej formy, rezonując z wbudowa-ną w oko miarą harmonii. Artykuł przedstawia prace Koła Naukowego [phi] dotyczące strefowej analizy kompo-zycji obiektów architektonicznych.
REFERENCJE (43)
1.
Hall E.T., 1984, Poza kulturą, PWN, Warszawa.
 
2.
Hall E.T. 2001, Ukryty wymiar, MUZA, Warszawa.
 
3.
Kozaczko M., 2005, Inner Basis of Proportion Systems, DUT, Dresden.
 
4.
Kozaczko M., 2012, Detail – A Compositional Imperative, „ Technical Transactions”, 15/109.
 
5.
Lorenz K., 1986, Regres człowieczeństwa, PIW, Warszawa.
 
6.
Malmo R.B., 1959, Activation: a neuropsychological dimension, „Psychological Review”, no. 66.
 
7.
Rowlett R., 2005, Dictionary of Units of Measurement, UNC.
 
8.
Wykowska M., 1994, Ergonomia, Wydawnictwo AGH, Kraków.
 
9.
Internet sources.
 
10.
Santa Maria del Fiore – Florence:.
 
11.
 
12.
 
13.
 
14.
Notre Dame – Paris:.
 
15.
 
16.
 
17.
 
18.
 
19.
St Peters Basilica – Rome:.
 
20.
 
21.
Il Gesu – Rome:.
 
22.
 
23.
Palazzo Vecchico – Florence:.
 
24.
 
25.
 
26.
 
27.
 
28.
 
29.
 
30.
Torre Pendente – Pisa:.
 
31.
 
32.
 
33.
British Museum – London:.
 
34.
 
35.
Pantheon – Rome:.
 
37.
Santa Maria Novella – Florence:.
 
38.
 
39.
Villa Rotonda – Vicenza:.
 
40.
 
41.
Cathedral – Amiens:.
 
42.
http://www.medart.pitt.edu/ [access: 26.11.2020].
 
43.
 
ISSN:2658-2619
Journals System - logo
Scroll to top