PL EN
RESEARCH PAPER
Ecological and smart solutions for the cities (stage II)
 
 
More details
Hide details
1
Politechnika Poznańska, Wydział Architektury, Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
 
 
Architektura, Urbanistyka, Architektura Wnętrz 2021;5:29-39
 
KEYWORDS
TOPICS
ABSTRACT
Contemporary cities face various problems, which partly also result from changes in the structure of residents’ needs. The answer to some of them is the idea of the so-called intelligent cities based on their development in various areas related to the functioning of urbanized areas. One of the most important systems in cities is transportation. It ensures their functioning, therefore it is not possible to eliminate it completely. Hence the considerations on the regenerative effect of the urban environment on the impact of introducing intelligent technologies into the transport system. The presented set of publications contains technical solutions, both regarding urban spaces and intelligent solutions for cities in the future. Because it is the adaptation to users, that depends on the details related to the implementation of particular technologies or other solutions. The presented series of studies presents issues directly related to intelligent transport, as well as the potential that can contribute to modern, pro-ecological urban planning.
 
REFERENCES (14)
1.
Azkuna I. (red.), 2012, “Smart Cities Study”. International study on the situation of ICT, innovation and Knowledge in cities, report prepared by The Committee of Digital and Knowledge-based Cities of UCLG, Bilbao.
 
2.
Banach M., 2018, Od inteligentnego transportu do inteligentnych miast, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
 
3.
Banach M., 2019, Use of Intelligent hybrid solutions in sustainable public transportation system for the net of small cities, „Zarządzanie Publiczne (Public Management)”, no. 3.
 
4.
Benevolo C., Dameri R.P., D’Auria B., 2016, Smart Mobility in Smart City, in: Empowering Organizations. Enabling Platforms and Artefacts, eds. T. Torre, A.M. Braccini, R. Spinelli, Springer, Cham, pp. 13-28.
 
5.
BTK (Bus – Tramwaj – Kolej), 2018, System w Poznaniu, http://bustramwajkolej.pl/ [dostęp: 20.11.2018].
 
6.
Europejska Rada Urbanistów, 2003, Nowa Karta Ateńska: wizja miast XXI wieku, Lizbona, http://eco21.pl/nowa-karta-ate... [dostęp: 08.09.2017].
 
7.
Gehl J., 2012, Miasta dla ludzi, Wydawnictwo RAM, Kraków, s. 212-227.
 
8.
Gotlib D., Olszewski R. (red.), 2016, Smart City: informacja przestrzenna w zarządzaniu inteligentnym miastem, PWN, Warszawa.
 
9.
ISO 37120, 2017, ISO 37120. Briefing note. The first ISO international standard on city indicators, https://www.iso.org/files/live... [dostęp: 02.11.2017].
 
10.
MOD, 2016, Mobility on Demand (MOD) Sandbox Program, U.S. Federal Transit Administration, https://www.transit.dot.gov/re... [dostęp: 02.11.2017].
 
11.
Spot Mairie, 2019, http://www.nicecotedazur.org/l... [dostęp: 15.05.2019].
 
12.
Stangel M., 2013, Kształtowanie współczesnych obszarów miejskich w kontekście zrównoważonego rozwoju, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice.
 
13.
Szymańska D., Grzelak-Kostulska E., 2005, Małe miasta w Polsce – zmiany ludnościowe i funkcjonalne w drugiej połowie XX w., s. 61-64, https://repozytorium.umk.pl/bi... [dostęp: 20.11.2018].
 
14.
Wałkuska K., 2003, Problemy zrównoważonego rozwoju małych miast na przykładzie miasta Wizna, w: Małe miasta. Przestrzenie, red. M. Zemło, Stowarzyszenie Collegium Suprasliense Publ., Supraśl, s. 215-236.
 
ISSN:2658-2619
Journals System - logo
Scroll to top