PRACA ORYGINALNA
Interdyscyplinarne analizy przedmiotu ekspozycji jako czynnik wpływający na koncepcję ekspozycji w edukacji wystawienniczej.
Więcej
Ukryj
1
Wydział Architektury Politechniki Poznańskiej. Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego.
Data publikacji: 14-03-2024
Architektura, Urbanistyka, Architektura Wnętrz 2023;13
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
W wystawiennictwie eksponat lub temat ekspozycji są głównymi zagadnieniami pro-jektowymi, które wpływają na decyzje, w jaki sposób zostanie ukształtowana przestrzeń wystawy. Wymagane jest poznanie i zrozumienie istoty przedstawianego problemu. Zajęcia, z projektowania wystawienniczego są prowadzone na Wydziale Architektury Politechniki Poznańskiej od 2012 roku, w ramach zajęć studenci wykonują niewielki projekt przestrzeni wystawienniczo-promocyjnej, a każdy ze studentów losuje inne zagadnienie ekspozycji spośród trzech grup tematycznych. Studenci w ramach zadania mają dowolność w inter-pretacji tematu, wymaga to od nich zapoznania się z nim i przeanalizowana prezentowa-nego zagadnienia. W porównaniu do wcześniej wykonywanych projektów, analizują nie tylko lokalizację i funkcję, a lesięgają do wiedzy z obszaru kultury, historii czy marketingu. Zakres końcowego projektu i osiągnięte cele dydaktyczne są takie same niezależnie od grupy tematycznej. Przedstawione w artykule badanie ma na celu odpowiedź na pytanie: czy grupa tematyczna wpływa na osiągnięte efekty projektowe, kreatywność i innowacyjność w podejściu? Badaniu podlegały prace studenckie poddane ocenie specjalistów pro-jektantów oraz ankieta przeprowadzona ta wśród studentów, a jej celem była ocena wyj-ściowa znajomości tematu. Efektem badań ma być weryfikacja przyjętych założeń równie tego, że włączanie w proces projektowy analizy przedmiotu ekspozycji poprzez np. odwołanie się do nauk humanistycznych wpływa na osiągnięte efekty i otwiera na interdyscyplinarne poszukiwania.