PL EN
PRACA ORYGINALNA
Wpływ rozwiązań ekologicznych na rozwój i funkcjonowanie miast
 
 
Więcej
Ukryj
1
Politechnika Poznańska, Wydział Architektury, Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
 
 
Architektura, Urbanistyka, Architektura Wnętrz 2021;6:57-64
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Miasta w ostatnich latach ulegają dużym przemianom. Dzieje się tak nie tylko z powodu systematycznego powiększania się populacji zamieszkujących miasta (rozległe metropolie czy wręcz megapolis) i wynikających z tego faktu problemów, ale także w związku ze zmieniającymi się potrzebami ich użytkowników czy też zmianą polityki w urbanistyce. Rozwiązaniem wielu z tych problemów ma być nowa forma miasta jako nowoczesnej, inteligentnej struktury przestrzennej realizującej postulaty ekologiczne. W kierunek ten wpisują się z pewnością inteligentne rozwiązania w postaci nowoczesnych technologii, na których w niedalekiej przyszłości miałoby się opierać funkcjonowanie miast, np. w zakresie transportu czy kontroli jakości powietrza etc. Zaprezentowany cykl publikacji dotyczy rozwiązań technicznych, które mogłyby być wdrożone w nowoczesnych przestrzeniach zurbanizowanych. Bardzo ważna przy tym jest strona technologiczna na etapie implementacji owych rozwiązań, co również zostało poruszone w prezentowanym poniżej materiale.
 
REFERENCJE (23)
1.
Alam M., Ferreira J., Fonesca J., 2016, Introduction to Intelligent Transportation Systems in Intelligent Transportation Systems. Dependable Vehicular Communications for Improved Road Safety, w: Intelligent Transportation Systems, red. M. Alam, J. Ferreira, J. Fonesca, Springer International Publishing, Cham, Switzerland.
 
2.
Arena F., Pau G., 2019, “An Overview of Vehicular Communications”. Future Internet. Special Issue, MDPI.
 
3.
Azkuna I. (red.), 2012, “Smart Cities Study”: International study on the situation of ICT, innovation and Knowledge in cities, report prepared by The Committee of Digital and Knowledge-based Cities of UCLG, Bilbao.
 
4.
Banach M., 2018, Od inteligentnego transportu do inteligentnych miast, PWN, Warszawa.
 
5.
Banach M., Długosz R., 2019, Multi-Rate Signal Processing with the Use of Filter Banks Composed of Parallel FIR Filters, Wydawnictwo IEEE, Nisz, Serbia.
 
6.
Banach M., Długosz R., 2019, Techniques to Facilitate the Use of V2I Communication System as Support for Traffic Sign Recognition Algorithms, Wydawnictwo IEEE, Międzyzdroje.
 
7.
Banach M., Długosz R., Pauk J., Talaśka T., 2020, Hardware Efficient Solutions for Wireless Air Pollution Sensors Dedicated to Dense Urban Areas, „Remote Sens.”, 12 (5), 776.
 
8.
Banach R., Długosz R., Talaśka T., 2019, Hardware Implementation of Selected Statistical Quantities for Applications in Automotive V2I Communication System, Wydawnictwo IEEE, Nisz, Serbia.
 
9.
Banach M., Kubiak K., Długosz R., 2019, Calculation of descriptive statistics by devices with low computational resources for use in calibration of V2I system, Wydawnictwo IEEE, Międzyzdroje.
 
10.
Banach M., Talaśka T., Dalecki J., Długosz R., 2019, New Technologies for Smart Cities – High Resolution Air Pollution Maps Based on Intelligent Sensors, John Wiley & Sons, New Jersey, USA.
 
11.
Department for Transport, 2005, Intelligent Transport Systems (ITS). The policy framework for the roads sector, http://webarchive.nationalarch... [dostęp:14.09.2017].
 
12.
Europejska Rada Urbanistów, 2003, Nowa Karta Ateńska. Wizja miast XXI wieku, Lizbona, http://eco21.pl/nowa-karta-ate... [dostęp: 8.09.2017].
 
13.
Gehl J., 2012, Miasta dla ludzi, Wydawnictwo RAM, Kraków.
 
14.
Ghosh R., Pragathi R., Ullas S., Borra S., 2017, Intelligent transportation systems: A survey, w: Proceedings of the 2017 International Conference on Circuits, Controls, and Communications (CCUBE), Bangalore, India.
 
15.
Gotlib D., Olszewski R. (red.), 2016, Smart City. Informacja przestrzenna w zarządzaniu inteligentnym miastem, PWN, Warszawa.
 
16.
Harding J., Powell G., Yoon R., Fikentscher J., Doyle C., Sade D., Lukuc M., Simons J., Wang J., 2014, Vehicle-to-Vehicle Communications: Readiness of V2V Technology for Application, National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA).
 
17.
 
18.
IEEE802.11pVehicletoInfrastructureCommunicationsinUrbanEnvironments,https://docbox.etsi.org/work-s... [dostęp: 23.06.2017].
 
19.
Komisja Europejska, 2017, Intelligent Transport System, https://ec.europa.eu/transport... [dostęp:14.09.2017].
 
20.
Mitchell W., 2007, Intelligent cities, „e-Journal on the Knowledge Society”, http://www.uoc.edu/uocpapers/5..., s. 4-9.
 
21.
Payne C., 2017, Driverless Cars – The Race to Level 5 Autonomous Vehicles, http://www.engineering.com/Des... [dostęp:14.09.2017].
 
22.
Shah R., Nowakowski C., Green P., 1998, U.S. Highway Attributes Relevant to Lane Tracking, Technical Report UMTRI-98-34, Michigan, USA.
 
23.
Stangel M., 2013, Kształtowanie współczesnych obszarów miejskich w kontekście zrównoważonego rozwoju, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice.
 
ISSN:2658-2619
Journals System - logo
Scroll to top