PRACA ORYGINALNA
Architektura teatru dźwiękiem malowana.
Więcej
Ukryj
1
Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Zakład Techniki w Architekturze, Politechnika Poznańska Wydział Architektury, Polska
Data nadesłania: 30-12-2023
Data akceptacji: 18-04-2024
Data publikacji: 12-08-2024
Autor do korespondencji
Anna Katarzyna Telatycka
Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Zakład Techniki w Architekturze, Politechnika Poznańska Wydział Architektury, Prof. Jacka Rychlewskiego 2, 61-131, Poznań, Polska
Architektura, Urbanistyka, Architektura Wnętrz 2023;17 Wydanie Specjalne
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Postrzeganie dźwięku może następować na dwóch płaszczyznach – wzrokowej i słuchowej. Oba te wymiary przenikają się wzajemnie. Poprzez tworzenie geometrycznych wzorów dźwięki kreują materię. Cyma-tyka to nauka, dzięki której możemy zobaczyć kształty wytworzone przez konkretne częstotliwości dźwięku. Wibracje dźwiękowe zagęszczają materię tworząc rozmaite wzory. Kształty struktur fizycznych również wytwarzają dźwięki (wibracje) zazwyczaj w postaci infradźwięków niesłyszalnych dla ludzkiego ucha.
W architekturze można odkryć zależności z figurami powstałymi podczas oddziaływania dźwięku na materię. Każdy obiekt może być generatorem bądź wzmacniaczem energii fal dźwiękowych. Architektoniczne kształty mogą odnosić się do figur Chladniego. Figury te odzwierciedlają miejsca gdzie występują węzły fali stojącej.
Kształt widowni sali widowiskowej (teatralnej) jest ustalany na etapie projektowania architektonicznego. Poprawne rozmieszczenie foteli oraz przejść między nimi na płaszczyźnie widowni może być ściśle związane z jej kształtem i wymiarami. Płaszczyzna ta drgając wymusza rozmieszczenie przejść w miejscach gdzie wy-stępują węzły ciśnienia akustycznego, natomiast foteli w miejscach strzałek ciśnienia akustycznego. Jest to nowe podejście do kształtowania architektury wnętrz dla widowni sal widowiskowych.