W artykule podejmuje się kwestie wybranych przykładów zastosowania gier wideo jako narzędzia sprawczego w partycypacji społecznej w projektowaniu. Podstawą rozważań jest zjawisko wzrastającej kultury videogamingu jako kultury partycypacyjnej. Z przytoczonych przykładów wynika potencjalna rola sprawcza gier i związanych z nimi mechanizmów jako aktorów w sieci powiązań między pozostałymi podmiotami i przedmiotami dialogu społecznego podczas planowania i realizacji lokalnej polityki przestrzennej. Ponadto wirtualna przestrzeń
wykreowana w grach wydaje się cennym środowiskiem doświadczalnym pozwalającym na testowanie różnych rozwiązań z udziałem członków społeczności w sposób inkluzyjny. We wnioskach podano również potencjalne perspektywy dalszego rozwoju przedstawionych metod, pozwalającego na pełniejsze rozproszenie całego procesu i możliwość włączenia w niego nie tylko lokalnych aktywistów, lecz wszystkich mających telefon z ekranem dotykowym.
REFERENCJE(17)
1.
de Andrade B., Poplin A., Sousa de Sena I., 2020, Minecraft as a Tool for Engaging Children in Urban Planning: A Case Study in Tirol Town, Brazil, International Journal of Geo-Information, 9(3):170, doi: 10.3390/ijgi9050319.
Boryczka E., 2016, Partycypacja społeczna, w: A. Rzeńca, A. Nowakowska, Z. Przyg (red.), EkoMiasto#Społeczeństwo. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta, Łódź: Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, s. 115-136.
Constantinescu T.I., Devisch O. , Huybrechts L., 2020, Participation, for Whom? The Potential of Gamified Participatory Artefacts in Uncovering Power Relations within Urban Renewal Projects , International Journal of Geo-Information, 9(5):319, doi:10.3390/ijgi9050319.
Jenkins H., Clinton K., Puruszotma R., Robison A.J., Weidel M., 2005, Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century , Chicago: MacArthur Foundation.
Hämäläinen T. , 2016, Instagram ja Cities Skylines herättelevät nuoria keskustelemaan kaupunkisuunnittelusta [Instagram and Cities Skylines get young people talking about urban planning], Retrieved from https://www.mdi.fi/blogi-insta... [dostęp: 12.3.2021].
Uhari M., 2016, Hämeenlinnan kaupunki käynnistää simulaatiokilpailun [The city of Hämeenlinna is launching a simulation competition], Retrieved from https://www.hameensanomat.fi/k... [dostęp: 12.3.2021].
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.