PRACA ORYGINALNA
Kultura dialogu jako punkt wyjściowy do tworzenia współczesnej architektury w mieście historycznym
Więcej
Ukryj
1
Wydział Architektury/Instytut Architektury i Urbanistyki/ Pracownia Urbanistyki i Planowania Przestrzennego, Politechnika Białostocka, Polska
Data nadesłania: 05-11-2023
Data ostatniej rewizji: 27-11-2023
Data akceptacji: 20-12-2023
Data publikacji: 13-05-2024
Autor do korespondencji
Michał Paweł Chodorowski
Wydział Architektury/Instytut Architektury i Urbanistyki/ Pracownia Urbanistyki i Planowania Przestrzennego, Politechnika Białostocka, Sosnowskiego 11, 15-893, Białystok, Polska
Architektura, Urbanistyka, Architektura Wnętrz 2023;16
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Artykuł podejmuje temat zagadnień metod dydaktycznych w podejściu do tkanki historycznej ze szczególnym zwróceniem na formę dialogu. Rozważania na ten temat podjęto na podstawie obserwacji autora procesu dydaktycznego uczelni Sint-Lucas (Belgia) oraz studiów dostępnej literatury na temat dydaktyki z zakresu konserwacji zabytków jak i wiedzy studentów architektury do szeroko pojętego dziedzictwa kulturowego.
Autor stawia tezę, że dialog i metoda dydaktyczna dialogu powinna być rozważona w przypadku nauczania architektonicznego. Dialog czy dyskusja wymaga od stron zachowania jej kultury oraz szacunku do innych dyskutantów. Potrzeba zrozumienia jest jej podstawą. W obecnej kulturze mass mediów, informacji skrótowej i systemu edukacji, który powierzchownie dotyka wielu zagadnień coraz większym problemem jest poziom wiedzy studentów opuszczających mury uczelni i nie dotyczy to tylko architektury.
Na podstawie doświadczeń w edukacji architektonicznej autor jako uczestnik programu Erasmus+, mając kilkunastoletnie doświadczenie w pracy ze studentami zagranicznymi wskazuje na różne podejście studentów do nauczyciela/profesora w zależności od regionów gdzie studenci odbierają edukację. Podejście studentów w krajach zachodniej Europy, Ameryki Południowej stawia nauczyciela w roli tutora – opiekuna, prze-wodnika. W krajach Europy środkowej, wschodniej, i na wschód od niej jako mentora – niepodważalny autorytet. W jednym systemie dialog jest obecny w drugim zbędny.
Rozważania na temat dialogu nabierają szczególnego znaczenia w przypadku działań na tkance historycznej, a w skali większej w realizacjach uzupełniających tkankę historyczną. Przestrzeń miasta historycznego staje się miejscem dialogu wielopokoleniowego. Wymaga on szacunku do zastanej przestrzeni, zrozumienia aspiracji społeczności które je tworzyły oraz architektów, którzy w niej już działali.