PRACA ORYGINALNA
Zapis przestrzeni - wnętrze architektoniczne w kontekście przenikania się obszarów sztuki czystej i projektowej
Więcej
Ukryj
1
Politechnika Poznańska, Wydział Architektury, Instytut Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego
Architektura, Urbanistyka, Architektura Wnętrz 2021;4:155-167
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
W artykule poruszono problem wspomagania procesów myślowych, pogłębiania, rozwijania wyobraźni oraz świadomości w odniesieniu do procesów dydaktycznych i projektowych. Bodziec, aktywacja, interpretacja, wyobrażenie, wzmocnienie sformułowania znajdujące miejsce w sferze nauki, aktywizowane oraz modyfikowane na potrzeby realizacji konkretnych działań w obszarze edukacji przekładają się na pożądany progres i aktywność twórczą. Uruchomienie autonomii interpretacyjnej implikuje niekonwencjonalne rozwiązania, niejednokrotnie otwierające nowe płaszczyzny działania lub łączące dotąd odległe, tym samym pozytywnie wpływając na podniesienie poziomu kreatywności.
Wykraczanie poza standardy ram programowych, w kontekście swobody prowadzenia badań, poszerza spectrum rozwiązań projektowych, autorskich wypowiedzi, a także indywidualnego spojrzenia na problem. Rodzaj swoistego konektywizmu uczymy się, gdziekolwiek jesteśmy, robiąc cokolwiek i w każdej chwili zmodyfikowanego na potrzeby danej dziedziny czy obszaru badań stanowi element układanki mającej przełożenie na charakter środowiska zewnętrznego i jakość egzystencji. Wzbogacona doświadczeniem interdyscyplinarność prowadzonych działań objawia się manifestem samodzielnego myślenia i kreatywnych wypowiedzi, będąc przy tym źródłem edukacyjnych doświadczeń i czynnikiem optymalizującym procesy dydaktyczne oraz projektowe.
REFERENCJE (15)
1.
Bahamon A., 2006, Sketch: Houses, How Architects Conceive residential Architecture, LOFT Publications, Barcelona.
2.
Bingham N., 2013, 100 Years of Architectural Drawing: 1900-2000, Laurence King Publishing, London.
3.
Celadyn M., 2020, Interior architectural design for pro-environmental behaviour, „World Transactions on Engineering and Technology Education”, vol. 18, no. 3,
http://www.wiete.com.au/joumal... [dostęp: 02.03.2021].
4.
Gzell S., 2014, O architekturze. Szkice pisane i rysowane, Wydawnictwo Blue Bird, Warszawa.
5.
Kawka M., 2015, Komunikowanie wizualne a nauka o mediach - współczesność i perspektywy, „Media i Społeczeństwo”, 5.
6.
Leger F., 1965, Funkcje malarstwa. Architektura nowoczesna i kolor albo kreacja nowej przestrzeni życiowej, PIW, Paryż.
7.
Maluga L., 2006, Autonomiczne rysunki architektoniczne, Oficyna Wydawnicza PWr, Wrocław.
8.
Misiągiewicz M., 2003, O prezentacji idei architektonicznej, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków.
9.
Orzechowski M., 2014, Rysunek, zmysł architektury, Wydawnictwo Blue Bird, Warszawa.
10.
Słuchocka K., 2020, Architectural notations, „Architectus”, no. 4 (64).
11.
Špaček R., Peciar M., Šip L., 2016, Sketching and drawing in the new age - the role of sketching and drawing in architectural and technical education, „World Transactions on Engineering and Technology Education”, vol. 14, no. 1,
http://www.wiete.com.au/joumal... [dostęp: 27.02.2021].
12.
Suffczyński M., 2020, The structural drawing in the representation of space and architectural education at the Faculty of Architecture of the Warsaw University of Technology in relation to the tradition of École des Beaux Arts and Bauhaus, „Architectus”, no. 4 (64).
13.
Wolny-Zmorzyński K., Furman W., Snopek J., Gron K., 2013, Komunikacja wizualna w prasie i w mediach elektronicznych, Wydawnictwo Poltext, Warszawa.
14.
Wunenburger J.-J., 2011, Filozofia obrazów, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
15.
Żychowska M.J., 2019, Humanisation of engineering studies, „World Transactions on Engineering and Technology Education”, vol. 17, no. 3,
http://www.wiete.com.au/joumal... [dostęp: 1.02.2021].