PRACA ORYGINALNA
Analiza sposobów przekazu uchwał krajobrazowych. Na przykładzie miast G8
Więcej
Ukryj
1
Wydział Architektury, Politechnika Poznańska, Polska
Data nadesłania: 12-02-2025
Data ostatniej rewizji: 02-05-2025
Data akceptacji: 08-09-2025
Data publikacji: 15-12-2025
Architektura, Urbanistyka, Architektura Wnętrz 2025;(22)
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Zmiany Ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w zakresie ochrony krajobrazu, które pozwoliły radom gmin przyjmować uchwały reklamowe, mają za nadrzędne zadanie przestrzegać zasad ładu przestrzennego. Potencjał tych dokumentów jest niezaprzeczalny, jednak w praktyce budzi duże kontrowersje: prawne, gospodarcze, społeczne oraz wizualne. Dlatego w niniejszym artykule zostanie omówiony praktyczny odbiór uchwał krajobrazowych pod względem struktur (strefowanie, czas dostosowania, definicje) zastosowanych przy tworzeniu wybranych dokumentów oraz sposobów ich wprowadzania w zakresie zrozumienia i jego dostępność dla różnych odbiorców. Materiał badawczy stanowi 8 uchwał lub ich projektów największych polskich miast, tzw. „G8”. Porównując wskazane wyżej uchwały można dokładnie przyjrzeć się trudnościom legislacyjnym, społecznym oraz administracyjnym zaistniałym w procesie wdrażania nowych przepisów. Wyodrębnione i przebadane cechy poszczególnych dokumentów zostały przedstawione w tabeli. Analizę zakończy sformułowanie zasad dobrych praktyk pomocnych przy stosowaniu różnych form przekazu uchwały, czy projektowania samej jej struktury. Będzie to miało zastosowanie przy okazji nieuniknionych nowelizacji oraz sporządzaniu nowych uchwał reklamowych np. dla mniejszych gmin.